marți, 29 iunie 2010

În Bucureşti, un nou business... vechi

Până nu demult, piaţa de haine şi accesorii vintage sau de inspiraţie vintage din Bucureşti era prezentă doar în mediul online, pe siteuri ca evintage, vforvintage, vintageboutique etc. sau la târgurile de vintage şi handmade ce aveau loc în Capitală aproape săptămânal (acum parcă s-au mai rărit pe motiv de vacanţă sau criză).


Câteva haine de inspiraţie vintage mai puteai găsi şi la Baba Luna, magazinul designerului Irina Marinescu sau la magazinul Kombinat din Hanul cu Tei. Cu toate acestea, nu se putea vorbi despre această piaţă ca fiind una foarte competitivă.

Recent însă domeniul a luat avânt după ce în Capitală s-au deschis, unul după altul, două magazine dedicate temei vintage. Mai întâi s-a lansat Atelier Aiurea, pe strada Şepcari, iar la nici o lună şi-a amenajat vitrinele Benjamin, pe strada Brezoianu 23-25.

Primul îi aparţine Cristinei Ivan, care călătoreşte periodic în Olanda, Spania, Italia sau Franţa pentru a selecta haine de la mai mulţi furnizori. Produsele sunt vintage, ca de pildă rochia din 1920 pe care a vândut-o cu aproximativ 300 de lei, dar şi de inspiraţie vintage. Preţurile încep de la 100 de lei, iar printre haine se găsesc şi etichete faimoase ca Chanel sau Versace. Oferta din magazin îmbină vechiul cu noul, asortând ţinutele vintage cu pantofi urbani Aiurea sau pantofi semnaţi de designerul Coca Zaboloteanu (preţuri în jur de 300 de lei). Populare sunt şi accesoriile vintage, de la bijuterii şi ochelari (în jur de 40 lei), la genţi şi pălării.

În magazin se găseşte şi un accesoriu de păr, o plasă pentru coc, de pe la 1900, însă nu este de vânzare, doar de admirat. Cristina Ivan spune că deja din prima lună de funcţionare magazinul şi-a acoperit cheltuielile lunare, însă nu se poate gândi deocamdată la un profit.

La Benjamin, lucrurile aspiră mai mult spre adevăratele magazine de vintage din Milano sau Paris, cel puţin ca preţuri.

Printre selecţia de haine alese de proprietara magazinului "Iza Pop" se regăsesc modele vintage, purtate cu zeci de ani în urmă sau doar de inspiraţie vintage, adică din colecţii mai vechi de designer, dar inspirate de modele din anii '20 până în anii '70.

În magazin vezi genţi Yves Sain Laurent, pantofi Miu Miu sau rochii Phillip Lim la preţuri mai mici decât în magazine, dar totuşi mari pentru cineva care nu e obişnuit cu termenul occidental de vintage.

Preţurile pot ajunge şi până la 1600 de lei pentru o rochie de designer, dar proprietara spune că nu sunt cifre prea mari pentru clientul ţintă al magazinului care trebuie să fie "educat, cu mintea deschisă şi să accepte că acestea nu sunt haine second-hand, ci haine frumoase şi de calitate". Din păcate, sunt destul de puţini oameni de genul acesta." Cu toate acestea, Iza Pop speră să obţină un profit din business în aproximativ 6 luni, având în vedere că investiţia ini­ţială nu a fost decât de 25.000 euro, bani investiţi în amenajarea spa­ţiului generos, de care s-a ocupat personal proprietara. Rămâne de văzut dacă vor mai apărea magazine "vechi" pe această piaţă nouă sau dacă cele două vor dispărea ca multe afaceri înghiţite de criză sau de mentalitatea diferită a românilor.

http://www.zf.ro/dupa-afaceri/in-bucuresti-un-nou-business-vechi-6444303